Petőfi Népe, 1978. január (33. évfolyam, 1-26. szám)

1978-01-31 / 26. szám

1978. január 31. • PETŐFI NÉPE • 5 Műértés, műélvezet im iöi i \ w;\ tisztt:i ö.n: voi.t Kiskunfélegyházán A művészeti alkotások szelle­mi birtokbavétele kétirányú: ér­zelmi és értelmi. A kettő elvá­laszthatatlan egymástól. Csak ér­zelmeink alapján nem tudjuk Igazában élvezni a művet, de fordítva is igaz: a mégoly ki­művelt esztétikai tudás sem nél­külözheti az érzelmi átélést. Az érzelmi hozzáállás, ha nem is fontosabb, mindenesetre elsőd­leges, s az erre való képesség a legtöbb emberben adott. A kez­det kezdetén mindannyian így közeledünk a művekhez: érzel­meink szerint ítéljük szépnek vagy érdektelennek. Ezen az úton azonban csak bi­zonyos fokig juthatunk el. Az érzelmek ábrázolása minden kor művészetében más-más eszmék köntösében jelentkezik, és más formát ölt. A műalkotások mé­lyebb átéléséhez ezért a történe­ti tájékozottság — a különféle legendák, hősmondák, valamint a régi idők életformájának, szo­kásainak, szépségideáljának is­merete — éppoly fontos, mint a stílusban való jártasság. Enélkül a művek nagy részét nem ért­hetjük meg, következésképpen csak töredékét vehetjük birtokba a művészettörténet kincseinek. A csak érzelmi hozzáállás má­sik veszélye, hogy ilyen módon nem tudunk különbséget tenni a műalkotás és kontármunka, a giccs között. A gyakorlatlan né­ző rendszerint az utóbbit része­síti előnyben. A művészi alkotás mély gon­dolatokat, érzelmeket tolmácsol, s ezek a finom színárnyalatokból, sokszor rejtett formai megoldá­sokból nem „olvashatók ki” könnyen. Megértésük odaadó fi­gyelmet, elmélyülést és bizonyos szakértelmet kíván. A giccs ezzel szemben nélkü­lözi a mélyebb mondanivalót és a kifejezéshez szükséges, „nehe­zen érthető” formai szépségeket. Készítője csupán tetszetősségre törekszik, elsősorban érzéseinkre akar hatná a „romantikus” nap­lemente, turbékoló galambok, tavi hattyúk, bőgő szarvasok és kunyhós téli tájak, mosolygó ci­gánylányok tarka színű tálalásá­val.. Ellentétben a szépséget csak lassan feltáró, komoly művel, a giccs „megértése” nem igényel semmiféle szellemi fáradságot. Könnyen felfogható, mert felszí­nes érzéseket tolmácsol, mosolyt vagy ábrándos hangulatot fa­kasztva a nézőben, minden ma­radandó hatás nélkül. Akár a vendéglői muzsikát vagy a ponyvaregényt, hamar el is fe­lejtjük. Ha faílra akasztjuk, alig vetünk rá néha egy futó pillan­tást. Az értékes festmény viszont soká foglalkoztat bennünket, és emlékezetes marad a számunkra, mert felemelő élményt nyújt, ön­ismeretre nevel és finomítja az ízlésünket. Keressünk fel egy múzeumot és lépjünk elfogulatlanul a ké­• Rafaello: Esterházy Madonna és részlet a műből. pék elé. Ne törődjünk „hozzá nem értésünkkel” — hisz min­denki így kezdte, — csak hagy­juk, hogy a mű hasson ránk. Olvassuk el a elmét, amiből megtudjuk, mit ábrázol (vallásos, mitológiai, történeti ábrázolás esetében jó, ha tudjuk a téma je­lentését!) Azután álljunk néhány lépésnyire a képtől, majd lép­jünk újra vissza, és figyeljük meg: miképpen illeszkedik ez a részlet az egészbe. Először a kompozíció összes elemei, a formák, vonalak, színek egyszerre, együttesen hatnak ránk. De hamar észrevesszük, hogy némely részlet, egy alak, csoport vagy tárgy minduntalan magára vonja tekintetünket, mert a művész szerkezetileg — hangsúlyozott formákkal, vona­lakkal, élénk színnel vagy erős fénnyel — kiemelte, műve köz­pontjává tette. Ettől a hangsú­lyozott motívumtól aztán a ki­sebb formák, gyengébb fények, vonalak továbbvezetik szemünket egészen a legapróbb részletekig. Miközben a mű felépítését, formáinak, vonalainak ritmusát, színeinek összhatását, fény-ár­nyék beszédét így' „végigolvas­tuk”, fokozatosan mindjobban megértjük a mondanivalóját, át­éljük érzelmi tartalmát, s e ré­ven egyre több szépséget talá­lunk a mű stílusában is. Mindehhez azonban elengedhe­tetlen az alapfokú szakismeret, amit fokozatosan bánkí elsajátít­hat. (Folytatjuk) Reményi Ede A szabadságharc hegedűsére, a hegedűjátók egyik virtuózára. Re­ményi Edére emlékezett a Petőfi Népe 1978. január 17-én, szüle­tésének 150. évfordulóján. Páratlan művészi életútjának rövid felvázolásában olvashattuk többek között, hogy Reményi leg­maradandóbb emlékeinek egyike a budapesti Petőfi-szobor alapjá­nak megteremtése. A költségek nagyobb részét ő „hegedülte” ösz- sze országjáró hangversenyein. Megyénkben kevesen, de Kis­kunfélegyházán sokan tudják, hogy Reményi Ede csodálatos hangszere a Petőíi-kultusz böl­csőjénél. Félegyházán is sokakat gyönyörködtötett és lelkesített. Reményi Félegyházán a városi ta­nács dísztermében 1860. novem­ber 18-án hangversenyezett. A forró hangulatú est bevételét Re­ményi Petőfi-emléktábla létesí­tésére ajánlotta fel. A szép mívű emléktáblát, amely jelenleg is a féiegyházi Petőfi-ház falát díszí­ti. Gerenday pesti kőfaragó mes. tor 1861-ben el is készítette, de a politikai körülmények miatt le­leplezésére csak 1867. október 13- án. az első országos Petőfi-ün- nepség keretében került sor. Kis. kunfélegyháza város tanácsa mél­tányolva Reményi Ede művészi munkásságát, és a Petőfl-kultusz ápolásában betöltött szerepét. 1861. november 20-i ülésén a vá­ros díszpolgárai közé választot­ta. A félegyházi Petőfi-emléktábla avató ünnepsége alkalmával Re. .menyi ismét hangversenyt adott, s ennek bevételét Pesten felállí­tandó Petőfi-szobor alapjáraaján- lotta fel. Reményi Ede 1867. október 15- én írásban kérte Kiskunfélegyhá­za város tanácsát, hogy azt a te­ret, ahol „a nagy költő emlék­táblája díszeleg” Petőfi .térnek nevezze el. A képviselőgyűlés 1867. december 16-i ülésén a ké­relmet kedvezően fogadta: „Re­ményi Ede úr óhajtását szíves készséggel tellyesitendi a képvi­selő gyűlés, s ez úttal el is hatá­rozza, mi szerint 4zon tér, ahol a nagy költő emléktáblája dísze­leg, Petőfi térnek neveztessék, a gyermek iskola épület napkeleti sarkaira e czim feljegyeztessék." Kiskunfélegyháza első Petőfi teiét 1900-ban beolvasztották a mai Petőfi Sándor utcába. A nagy muzsikusra, a Petőíi- kultusz kezdeményezőjére és ápo­lójára születésének 150. évfordu­lója alkalmával szívesen és sze­retettel emlékezik Kiskunfélegy­háza lakossága. Fekete János A HÁRMAS KIS TÜKÖR Egy régi tankönyvről 1771-ben egy nagykőrösi református tanár tol­lából olyan tankönyv született, mely népszerűségé­vel évtizedeken keresztül felülmúlt minden más tankönyvet. A Hármas Kis Tükör szerzője, Loson- tzi Hányoki István, Nagykőrösön, majd Debrecen­ben végezte iskoláit, Utrechtben szerzett teológiai doktorátust, aztán a nagykőrösi iskolák tiszteletnek és megbecsülésnek örvendő rektora lett. Tanított, prédikált, búcsúztatókat és énekszövegeket, vala­mint teológiai, földrajzi, filozófiai és gazdaságpo­litikai tárgyú tanulmányokat is írt. Tizenhét gyer­meke volt, de gyakran ültek asztalánál szegény és árva gyermekek is, akikről gondoskodott. Miután hallását elvesztette s a tanítást kényte­len volt abbahagyni, minden idejét a tudományos munkára fordította. Ekkor kezdte el a Hármas Kis .Tükör megírását. Bessenyei Györgyék magyar nyel­vért folytatott mozgalmának szellemében s a nagy pedagógusmesterek: Apáczai Csere János és a deb­receni Maróthy György törekvéseivel azonosulva, ő is magyarrá akarta tenni az iskolákat, magyar tankönyvet akart adni a kisdiákok kezébe. Nagy tudással és alapos pedagógiai felkészültséggel írta meg a könyvet; könnyed, verses formában és kér­dés-feleletben előadva a megtanulandókat. Az 1771-es kiadás még csak a mű első részét, zet vagy?” — indítja az egyik fejezetet. — „Én magyar nemzet vagyok.” A Hármas Kis Tükör népszerűségét mutatja, hoigy több évtizeden keresztül újra és újra kiad­ták. A Szent História és a földrajzi versecskék vál­tozatlanok maradtak, a történeti és alkotmánytani részeket az időszak követelményeinek megfelelően módosították, bővítették. Az 1824—,1840. között megjelent tíz debreceni kiadásiból a Szent Histó­riát kihagyták, hogy más felekezetek iskoláiban is használhassák. Nem tudjuk pontosan, hányszor je­lent meg összesen. Kiss Áron, a hazai népoktatás­ügy ismert krónikása 71 kiadást állapított meg 1906-iban, később azonban még előkerültek általa nem ismert példányok is. A XVIII. század tan­könyvirodalmának legjobb terméke csaknem egy évszázadon keresztül élt a tanítók s kisdiákok kö­rében, gyakran családi olvasmánnyá is vált. Levél­tári dokumentumok utalnak arra, hogy megyénk területén is állandóan használták. i Az önkényuralom korában iskoláinkban és ér­ződött az osztrák kormány központosító törekvése. Thun Leó osztrák kultuszminiszter elrendelte a császári-királyi iskolakönyvek kiadásában Bécsben megjelent tankönyvek használatát, és második osz­tályos kortól a német nyelv tanulását. a Szent Históriát tartalmazta:- A nagyobbik részt-: A -Hármas Kis-Tükör-pesti kiadói: Trattmer és Magyarország Kis Tükörét, majd Erdélyország I^is - Károlyi 1850-től óvatosságból bővítették a könyvet Tükörét 1773-bán a második kiadáshoz csatolta'á ‘az osztrák 'himnossfeál 'S 'á''magyar történelmet Ausztria történetébe olvasztva közölték. Ennek el­szerző, s ettől kezdve a hármas tagolás — mely­ből a címe is ered — mindvégig megmaradt. Va­lamennyi kiadásban szerepelt Magyarország és Er­dély térképe is. A szerző végigkalauzolja az olva­sót Magyarország vármegyéin, elvezeti minden ne­vezetes helyre. Idézzünk a Duna—Tisza közének bemutatásából: „Itt vagyon Tzegléd is, Kőrös, Ktskeméttel Gazdag három Vörös-bor szürettel. Kalotsa, Sóit, Dömsöd a’ Kis-Kun helyekkel Mellyek bővelkednek Töltt búza Vermekkel" Az elemi iskolákban a történelem oktatásának kezdetei egybeestek e könyv elterjedésével, hatása óriási volt. A párbeszédes formába foglalt törté­nelmi és alkotmánytani részeket forró hazaszere­tet, öntudatos magyarság hatja át. „Micsoda nem­lenére -*- az alkotmánytani rész miatt — a hely- tartóság 1854-ben betiltotta. A tankönyv pályafutása ezzel nem ért véget. 'To­vábbra is használták, különösen a falusi iskolák­ban. 1859-ben a Pápán kiadott református nép­iskolai utasítás a tanítók számára még mindig a Hármas Kis Tükröt ajánlotta, tudomást sem véve az öt évvel korábbi tiltó rendelkezésről — vagy éppen azzal szembeszállva. Losontzi Hányoki István tankönyvét a történe­lem s a régi könyvek — de a szűkebb szülőföl­dünk múltja iránt érdeklődők — ma is kézbeve- hetik, olvashatják. 1942-ben -megjelent a Kecs­keméten élő -kiváló irodalomtörténész, Vajthó László szerkesztette Magyar Irodalmi Ritkaságok sorozatban, e kiadás példányai elérhetők a könyv­tárba járók számára. Körösi Ilona A RENDEZŐ CÉLJAIRÓL,HÉTKÖZNAPOK ÜNNEPI KRÓNIKÁJA Új kisfilmek Bács-Kiskun megyéről A Bács-Kiskun megyében utazgatók sűrűn találkozhattak május óta egy filmes csoporttal. Láthatták őket bajai motor­csónakversenyen, a bugaci borókásban, a félegyházi főtéren, a Szelidi-tónál. Dolgoztak múzeumban, művelődési otthon­ban, üzemekben, termelőszövetkezetekben. Megszólaltattak tanyaiakat, frissen városba települteket, törzsökös kiskun­ságiakat, vízenjárókat. Föltűnt, hogy mindig tempósan, összehangoltan tették dolgukat; kétszer is meggondolta valaki, hogy megzavarja • Leslár János rendező intésére Barcs Sándor operatőr közelképet készít az Univer ÁFÉSZ termékeiből. (Tóth Sándor felvétele.) ritmusos, sietős munkájukat.-Figyeltem őket több kecskemé­ti helyszínen. Futó szavakat vál­tottam velük, többre nem jutott idő. Végre a Petőfi Nyomda faltkarton üzemében rövid időre szabaddá tehette magát a rende­ző. A belső és külső fények ve- gyülése gondos világítást, azaz a lámpák kiszámított elhelyezését követelte. Beszélgethetünk, amíg a kábeleket húzkodják, fémváza­kon megtalálják a világítótestek legcélszerűbb beállítását. A tiszakécskel kötődésű, haj­dani félegyházi középiskolás Les­tár Jánost sokan Ismerik, még többen nézték dokumentumfllm- jelt a mozikban, a képernyőn. Két évtizede szerzett diplomát. A Színek és képek című kfs- fllmjével hívta föl magára elő­ször a figyelmet. Forgatott Afri­kában, Amerikában, Ázsiában. A Tűznyilak című, bravúros, az éj­szakai vadászrepülőket bemutató film hozta eddig a Balázs Béla- díjas rendező számára a legna­gyobb elismerést: díjat kapott Versaillesben, Miskolcon és má­sutt. Legutóbb a dán kommunista pártról készített filmet. A koránál fiatalosabb, energi­kus mozgású rendező az ipar­kodás, a feszített munka magya­rázatával kezdi. — Február végén át kell ad­nunk a majd egy órás megye­filmet és tíz lámpás napunk még hátra vun. A többiekkel jobban állunk. — A többiekkel? — A MAFILM Propaganda­film Stúdiója Bács-Kiskun me­gyei tanácsok, üzemek és a kis­kunsági tsz-szövetség felkérésé­re, rendelésére hat filmet készít. Arra törekszünk, hogy különféle műfajokban, kompozíciókban tük­rözzük az elmúlt tíz-tizenöt év­ben végbement változásokat. Hí­rül adjuk, hogy hol tart a so­káig elmaradottnak minősített homok-megye, megörökítsük sa­játosságait, ezáltal az itt élők is­meretei is bővüljenek, növeked­jék önbecsülésük. — Nagyon örültem a megbí­zásnak, mert áttekinthetjük a megye gazdasági, kulturális éle­tének legfontosabb területeit. Örülök, mert magam sem gon­doltam. sejtettem, hogy mi min­den történt itt. Nem könnyen lelkesedem, hiszen munkámból adódóan rengeteget utazom, so­kat látok, ritkán csodálkozom. A paprikák légiójától vöröslő ka­locsai határban mozgó hatalmas gépsorokat mégsem feledhetem. Csak a kifosztott paprikatövek maradtak nyomukban. Korábban a mezőgazdaság szó mindenki­nek a kapát, kaszát, a gürcölést idézte. — Örülök, mert a megye ve­zetői és sok szakember részé­ről munkánkat segítő, könnyítő támogatást, bámulutos ügyszere­tettel párosult tájékozottságot, lokálpatriotizmust tapasztaltunk. — Melyik filmet fejezték be leghamarabb? — Harminckét percben mutat­tuk be a kiskunsági tsz-szövet­ség területén a gépesítés ered­ményeit, hasznát, érzékeltettük, hogy a közös gazdaságok miként segítik a háztáji gazdálkodást. — Arra törekedtünk, hogy meggyőző fotografálással adjunk képet a Bács megyei Állami Épí­tőipari Vállalat sok irányú, a megye arculatát átformáló tevé­kenységéről. Jól állunk a fél- egyházi városfilmmel. A befeje­zéshez közeledik a megye ide­genforgalmi nevezetességeit nép­szerűsítő film is. őszre, a terme­lési év befejezése után végzünk a Kecskeméti Konzervgyárban is. Valamennyinél kerültük a lelkendezést, a patetikus hang­vételt. Természetesen az eredmé­nyeket sorakoztattuk, a legszebb tájakat fotografá'ltuk, de min­dig jeleztük, hogy mi minden történt, mennyi erőfeszítésbe ke­rült, amíg ide eljutottak, amíg sokak részesülhetnek a természet szépségeiben. Sehol sem szépítet­tük a valóságot. Ügy mondhat­nám: majd mindegyik a hétköz­napok ünnepi krónikája. — Ennyi —, mondom a filmes végszót, mert látom, hogy Barcs Sándor operatőr már munkára kész, befejezték a lámpázást. Lestár János néhány szót vált az operatőrrel, bekapcsolják a világítótesteket, csendes surro- gással indul a gép, színek, áb­rák, feliratok kerülnek üres kar­tonlapok százaira. A felvevőgép gondosan követi a folyamatot, a tárolótérig kiséri a több színű — hajtogatás után gyógyszeres dobozokként haszno­suló — íveket, majd ráfordul a gép kezelőjére, mert mégis ő a legfontosabb: könnyed mozdula­tokkal parancsol a hatalmas ma­sinának ... Talán egy, talán két perc te­lik el, amikor Lestár János bic­cent: ennyi. Sietve csomagolnak, Időre várják őket Hetényegyházán. Az egyik nyomdai gépmester fejcsóválva néz utánuk: — Hajtós munka ez is, tud­tam, de csak most láttam iga­zán. Holtai Nándor

Next

/
Oldalképek
Tartalom